Dette gjelder på interiørfronten i høst

 
Dette gjelder på interiørfronten i høstFargene skal være myke, varme og snille. Slik som årets farge 2018 fra Nordsjö, som de har kalt Heart Wood. (Foto: Nordsjö)
Det er bred enighet om at den som vil følge interiørmoten i høst, innreder helt etter eget hode, med varmere farger, mye tre og mye kos og hygge.

Tekst: Bjørg Owren/ifi.no

De store trendbyråene og norske leverandører er relativt samlet i sin tale. I en verden med høyt tempo og store forandringer, trekker vi innomhus og søker ly.

– Når forandringer er hverdagskost, blir grunnleggende verdier som frihet, venner og felleskap sentrale, sier den Danske pej-gruppen. De mener at vi blant annet vil være fri til å definere hva som er best for oss selv.

Det er mye nostalgi i luften. Både i mote og interiørdesign hentes det mye inspirasjon fra historien. Men det er ikke en enkelt tidsepoke som stikker seg fram.

– Fokuset er ikke lenger på én epoke, ett sted eller én kultur, men en levende og eklektisk miks med innflytelse på alle aspekter av design, sier trendanalytiker Gemma Riberti fra WGSN, et av verdens fremste trendbyråer. Hun presenterte internasjonale interiør- og designtrender på høstens Oslo Design Fair.

Vi gjør det med farger
– Fargene skal være varme, innbydende og snille. Det skal både sees og kjennes mykt ut, sier Per Nimér, designsjef hos Nordsjö. De lanserte årets farge 2018 for kort tid siden, en myk og varm gråbeige tone som heller litt mot rosa. Den kalles «Heart Wood» og er en basisfarge som kler de fleste andre farger.

Okergul er også en farge med appell, spesielt som aksentfarge. Det vil si at det nok blir mange gule puter og pledd i de norske sofaene utover høsten. Både tekstil- og tapetleverandører har tro på fargen. Etter høstens store salgsmesse, Oslo Design Fair, kunne Lars Kollerøs fra Lama fortelle at alt de hadde av fløyelsputer i oker føk ut i løpet av de to første dagene. Dernest var det grønt og rustrødt. Hos Green Apple, som er kjent for sin lune og frodige stil, har de satset på både gult, rødt og grønt på showrommet i høst.

– Vi føler alle her at gult er i tiden og på vei inn, sier Kristian Halvorsen hos Green Apple.

Vi gjør det med tapet
Også på tapetsiden merkes interessen for veggbekledning med et historisk anstrøk. Markedssjef Bente Mølmann fra Storeys forteller at folk har våknet for en kolleksjon fra nederlandske Eijffinger de lanserte for vel ett år siden.

– Farger og motiv er inspirert av de gamle mestrene, og har akkurat de riktige fargene, sier hun.

Lunt og varmt er stikkord som går igjen. Det er matte farger, taktile flater, mye ton-i-ton og snille mønster.

– Folk har også oppdaget at tapet på alle fire veggene gir en spesiell lun atmosfære, sier Birgit Torkildsby fra Borge. Hun understreker at det det skal virke raust og vedkomment.

Vi gjør det med tekstil
Med rausheten kommer også tekstilene tilbake.

– Folk vil ha mer tekstiltapet og tekstiler til gardiner, sier Jannicke Sveen hos INTAG, og legger til: - Mange ønsker velur. Det er mykt, elegant og demper lyd. For tre år siden var det svært lite etterspørsel etter det, nå er det velur folk vil ha, sier Sveen.

Vi gjør det med tre
Tre er på full fart tilbake på veggene våre. Nå er det ikke bare på gulvet vi vil ha tre. Trepanel er også tilbake, spesielt uten profiler. Et treprodukt som er spesielt i vinden er trespiler.

– De brukes både i tak og vegger, i alt fra eneboliger til store, offentlige bygg, forteller Bård Haug fra Södra. – Det fine med dem er at de demper akustikken, og dermed skaper lunhet i moderne rom både estetisk og lydmessig, sier han.

Trendekspertene mener at den økte interessen for tre er mer enn et moteblaff. Tre er miljøvennlig og en naturlig del av nordisk design og arkitektur som vinner stadig flere tilhengere også internasjonalt.

– Dessuten passer tre til det meste, og er godt for folk som ønsker å roe ned fra et hektisk og oppjaget tempo, sier de.

 

 
 
 

Recent News

 

Design og trender

Vis alle

  

Leverandørguide

Vis alle