Fuktig trøbbel med feil fall

 
Fuktig trøbbel med feil fallFall i riktig retning er helt essensielt på et bad. (Illustrasjonsfoto: Birgitte Henriksen)
Ender vannet fra dusjen opp som dammer på det nye baderomsgulvet? Da er det lite hjelp i en muntlig forsikring om at våtromsnormen er fulgt til punkt og prikke.

Av Birgitte Henriksen  

Se for deg at du har pusset opp baderommet for et par-tre hundre tusen kroner, og endelig er klar til å teste ut den splitter nye dusjen. Men i stedet for å finne veien ned i sluket, sildrer vannet ut på baderomsgulvet eller blir liggende som en dam ved siden av sluket.  Kjenner du deg igjen i situasjonen, er du ikke alene.

LES OGSÅ: Nytt badegulv på gammel varme

Unngå muntlig forsikring
Ifølge Fagsjef i Fagrådet for våtrom, Bjørn Grimsrud, er problemet med manglende fall noe de ofte blir konfrontert med.

Mange velger i dag å dusje rett på gulvet i stedet for å installere dusjkabinett. Og så lenge arbeidene er korrekt utført på baderommet, skal dette være trygt og uproblematisk.

For mange oppleves det som en trygghet når håndverkeren sier at ”våtromsnormen” skal følges. 
 - Byggebransjens våtromsnorm, eller BVN, er i all hovedsak harmonisert med myndighetskravene og har gode oppskrifter på hvordan korrekte arbeider i våtrom skal utføres, forklarer Grimsrud.

Men man bør altså ikke slå seg til ro med en muntlig forsikring om at våtromsnormen skal følges.
- Det er alltid vanskelig å dokumentere i ettertid det som avtales muntlig. Så dette bør man helt klart få avtalefestet skriftlig, understreker Grimsrud.

LES OGSÅ: Må hele jobben gjøres på nytt?

Ikke tilfredsstillende
For å tilfredsstille kravene skal det for det første brukes vanntett membran i gulvet. Det er også krav om at gulvet i dusjsonen legges med tilstrekkelig fall til sluk. Dersom vannet renner feil vei eller blir liggende i dammer på gulvet, er dette kravet helt klart ikke ivaretatt på tilfredsstillende måte, og trolig må gulvet legges på nytt.

- I et snt tilfelle må du reklamere overfor bedriften, som etter håndverkertjenesteloven har krav og plikt til å rette opp i dette. En slik henvendelse skal du gjøre skriftlig, slik at du kan dokumentere saksforløpet, understreker fagsjefen.

LES OGSÅ: Membran bak dusjkabinettet?

Forbrukerrådet neste
Skulle man – i verste fall – ikke få svar på henvendelsen, mener Grimsrud at man bør be om hjelp utenfra.
- Får du ikke svar på en skriftlig henvendelse vil jeg anbefale å ta kontakt med Forbrukerrådet og søke råd der, sier han, og legger til:
- En god pris på arbeidet er ingen hindring for å reklamere, så lenge du har faktura og/ eller skriftlig avtale å vise til.

Han tror ikke forsikringsselskapene dekker slike feil, så lenge det er snakk om reklamasjon, men det kan være verdt å ta en telefon til forsikringsselskapet for å forhøre seg nærmere.

LES OGSÅ: Uklare dokumentasjonskrav

 

Har du spørsmål til Fagrådet for våtrom? Send en mail til bjorn.laberg@byggfaktamedia.no

 

 

 
 
 

Recent News

 

Design og trender

Vis alle

  

Leverandørguide

Vis alle