Motemesse for bad

 
Motemesse for badBildet: «Dagslys-samlingen» til italienske Ragno. Et heldekkende tilbud av fra vegg til vegg, fra gulv til tak. Dagslys marmor-look fliser har ekstremt raffinert grafisk mønster og varme og elegante farger. Flisene i samlingen har en glanset overflate og produseres i 32x89 cm størrelse. Passer for veggbelegg i bad og spa, ifølge produsenten. (Foto: Odd Borgestrand)
Over hele Europa er trenden den samme. Badet er vårt favorittrom. Det er i dette rommet folk flest legger inn mest ressurser for å øke sin velvære. Dette gjenspeilet seg også svært så solid under høstens motemesse for bad, også kalt Cersaie.

Av Odd Borgestrand
Bologna, Italia

Det er noen uttrykk som går igjen hos mange av utstillerne.  Det første uttrykket er «skreddersydd», det andre er «harmoni» og det tredje er «bærekraft». Det er dette denne artikkelen handler om.
I år ble ideen tatt med inn på messeområdet, og utviklet til en motemesse for bad, med fokus på å tilfredsstille alles drømmer, uansett lommebok, kulturell bakgrunn og krav til standard.

Personlig og unikt
En motemesse for bad handler ikke om tråder og stoffer, men om badekar, servanter, dusj, kraner, speil og beslag.  Hver detalj bringer tankene til en skredders arbeid. Selve baderommet rommet vies også stor oppmerksomhet. Gulv- og veggbelegg er formet som reproduserte teksturer av pledd. Overdimensjonerte papirmønster av en manns jakke, et høy kvalitets skreddersydd plagg, med stiplede linjer som danner utkast til romdesign.
Til slutt ser vi det ultimate valget på et baderom som to menn har utviklet for sitt partnerskap. Maskulint og feminint, eksklusivt og minimalistisk på den ene utstillingen, mens den andre varianten går i helt motsatt retning, eksklusivt, pompøst og victoriansk. Det gir en merkelig opplevelse. Det blir både personlig og unikt, akkurat som hva hver enkelt av oss føler i intimitet av våre egne bad.

Erfaring og innovasjon
Det er slik han uttrykker det overfor badogbolig.no , markedssjefen i Marrazi Group, Enrico Soprani Marazzi er en italiensk, ledende internasjonal aktør innen keramiske fliser, og er stolt av sin lange erfaring helt tilbake til 1935.  Kombinasjonen erfaring og innovasjonsevne, kreativitet og design, tradisjon og kultur, og med en lidenskap for keramikk og miljøbevissthet, kombinert med estetikk og topp kvalitet i materialvalg har gjort selskapet til hva det er i dag. Midt i en økonomisk vanskelig tid i Italia hadde dette selskapet økonomiske muskler til å leie det gamle rådhuset i Bologna og invitere til en galla med 850 spesialinviterte gjester. Her ble det ikke spart på noe. 
– Med over 3.500 produkter i porselen steintøy, krystallisert steintøy, mosaikk, marmor, granitt og naturstein som er tilgjengelige i en rekke størrelser, farger, tykkelser og overflater, er Marazzi i stand til å betjene et stort marked knyttet til moderne arkitektur, sier markedssjef Soprani, som understreker at navnet hans slutter med I for Italia.

Handler om harmoni
En annen baderomsentreprenør, Riccardo Bianchini, sier til badogbolig.no at han hele tiden jakter på framtidens produksjonsteknikker for å være konkurransedyktig både på ingeniørkunst og design.
Her handler det om å kombinere de rette produktene med god logistikk og best kunnskap innen sosiologi. Han er stolt over å ha vært med å utvikle Green Buildings i Italia, et konsept som tar for seg en rekke aspekter innen byggeteknikk, og ikke bare design.
De siste trendene innen baderomsinnredning kombinerer rom og form. Det handler om å se helheten i rommet, legge vekt på detaljer, og at formen på gjenstandene som fyller rommet gir en god totalopplevelse. Gjenstandene er der for å benyttes, men i tillegg til funksjonalitet må objektene kunne bidra til estetikk på badet. Det handler om harmoni.

Moderne teknologi
Den røde tråden som går gjennom hele messen er ordet «bærekraft».  Det er et konkurransefortrinn å kunne vise til de beste produksjonsprosessen, prosesser som er i stand til å redusere avfall og resirkulere det som blir igjen. Lavt vannforbruk kommer som en god nummer to. Som en diskret, men likevel stadig synligere tilstedeværelse, handler det om ny og moderne teknologi. Geberit er blant selskapene som profilerer seg sterkest på dette.  Man er ikke sveitser for ingenting.
Som et resultat, ser vi en futuristisk design som går hånd i hånd med den nyeste sanitærsystem-teknologier.
Det er derfor det er så spennende å være med på Cersaie-messa i Bologna. 500 journalister fra femti land forventer at det er her de fleste produsentene presenterer sin nye sanitær-produkter for verden, og da gjelder det å møte opp på rett sted til rett tid. Det er dette image Cersaie lever for og lever av.
 

 

 
 
 

Recent News

 

Design og trender

Vis alle

  

Leverandørguide

Vis alle