Høstens trender og tendenser

 
Høstens trender og tendenserBLÅTT: Det selges mer farger nå, og blått og grønt er de store favorittene. (Foto: Butinox)
Mangfold, større variasjon, personlig uttrykk og mer komplekse fargepaletter. Her er de viktigste trendene og tendensene på interiørfronten fremover.

Tekst: Bjørg Owren/ifi.no

Fargene er kommet for å bli. Det er ikke lenger bare snakk. Som interiørdesigner og farge- og tapetekspert, Birgit Torkildsby, så fint sa det da hun holdt foredrag for journalister og influencere forrige uke: – Vi bransjefolk har vel «kjasa» de siste fem årene om at nå kommer fargene – det er hvert år: nå kommer fargene, nå kommer fargene. Men nå kommer jo fargene, slo hun fast.

Mer farger – med blått og grønt på topp
Fargeskiftet som foregår nå er den mest markante endringen som påvirker folks oppussing.

– Mangfoldet etablerer seg. Selv om mange fortsatt «henger igjen» i den lyse trenden, velger stadig flere mer farger, og palettene blir mer avansert, og vi bruker farger og mønstre i mye større grad enn før, sier Torhild Rustenberg fra Storeys og InHouse Group.

Da Happy Homes kjørte en kampanje i sommer der kundene stemte fram sin favoritt, ble vinneren en varm blåfarge, med en grønn nyanse som en god nummer to. Og selv om Eggehvit og Bomull fortsatt topper statistikken, vokser salget av farger. Og blått og grønt er klart de mest populære.

– Hos oss er en behagelig, sotet blåfarge høyest oppe, men dessverre er det fortsatt Bomull som er på topp, sier Jenny Bull-Gustavsen fra Butinox.

Det blir varmere
Flügger opplever at de som kjører «safe» holder seg i den «greige sonen». Men også de melder om at det helt klart går mot mer farger. Grønt og grågrønt er populært, men varmere farger er i anmarsj.

– Jeg tror at de mer brente og varme høstfargene vil florere framover. Vi merker allerede økt etterspørsel etter disse, forteller Susanne Dahl hos Flügger.

Rett gulv på rett sted
På gulvfronten er folk opptatt av trender, og hva som er moderne. Når de har sjekket ut det, fokuserer de på egenskaper. Det handler mer om å finne gulv som passer smak og bruksområde.

– Folk har fått øynene opp for at gulv er noe mer enn en flate å gå på. Utseende er viktig, men flere blir mer og mer opptatt av å få riktig gulv på rett sted, sier Lene Lillejord hos Gerflor.

Akustikk, slitestyrke, vedlikehold og komfort er kriterier flere nå stiller krav til.

Langt, bredt og individuelt
Ingeborg Bigum Borgen fra Tarkett oppsummerer folks forhold til gulv slik: – Individualisme, folk er mer vågale, de ønsker ekte materialer, fokus på miljø og bærekraft, funksjonelle og varige løsninger, og folk ser gulvet som en større del av interiøret.

Bildet av at nordmenn flest går på tregulv, stemmer ikke med virkeligheten. Den store favoritten blant «folk flest» er laminatgulv – lange og brede planker.

– Ifølge våre statistikker står de lange og brede plankene for over 60 prosent av omsetningen på laminatgulv i privatmarkedet i dag, forteller Sofie Linge hos Pergo.

De nye trendene viser seg som regel først i parkettsegmentet. Der vrir det seg nå mer og mer mot gamle klassiske mønstre som ruter og fiskebein.

Tapet på alle vegger
I tapetavdelingene er det teksturer og mønstre som ruler. Det går mye ensfarget med tekstur, og blant mønstrene er det blomstermotiv og ornament som er blant bestselgerne. Opplevelsen er at flere velger tapet på alle fire vegger, selv om det fortsatt er mange bestillinger på tapet til én eller to vegger. Det er i stue og soverom folk setter opp mest tapet.

– Men vi opplever også en økende interesse for tapet til barnerom, sier Torhild Rustenberg.

Lunt med tepper
Interessen for tepper vokser, både heldekkende og avpassede.

– Folk er lei det sterile og upersonlige, og vil ha det lunt og koselig. Generelt innreder vi med mer tekstur og kontraster, forteller Rustenberg.

Musum Interiør i Trondheim bekrefter at det er en økning fra i fjor, og det selges også mer kvalitetsvarer.

– Folk ønsker kvalitet. Nå er det viktig å finne riktig teppe ut fra hvor det skal brukes. Det er mindre salg av de billige teppene, forteller Bjørn Musum.

Gardiner inn i varmen
Etter å ha vært en utrydningstruet art, er gardiner nå på vei inn i moderne hjem igjen. Ikke bare i soverom som en følge av hotelltrenden, men også i husets øvrige rom.

– Folk vil ha alt fra tekstil til å trekke om møbler i, til stoffer til å sy gardiner og puter, sier Kristin Bjørnvik hos Borge. Velur og linstruktur er blant de mest populære kvalitetene, og etterspørselen etter metervare øker.

– Butikkene forteller at kunder velger metervare for å få noe ikke alle andre har. De ønsker god kvalitet og ut fra miljøhensyn ønsker de også at gardinen skal vare lenge, sier Bjørnvik.

De viktigste tendensene:

  • Flere og varmere farger
  • Mer komplekse paletter
  • Blått og grønt på topp
  • Brente nyanser på vei
  • Egenskaper viktige på gulv
  • Lang og bred plank
  • Mønstergulv, særlig ruter og fiskebein
  • Tapet på fire vegger
  • Gardiner i velur, lin og ull
  • Kvalitetstepper som luner
 

 
 
 

Recent News

 

Design og trender

Vis alle

  

Leverandørguide

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår