Klar for nye interiørtrender

 
Klar for nye interiørtrender
Oslo design Fair ble gjennomført i slutten av januar 2018. Der ble nye interiørtrender presentert. Skal vi tro bransjen, blir det mer Androgyn, Fortolkning, Floralsk og Klorofyll

Pål Engeseth

Grete Sivertsen i Oslo Design Fair inviterte til nye interiørtrender på årets første interiør og design messe. – Forbrukertrendene endrer seg rask, akkurat som kultur og innkjøpsvaner endrer seg på kort tid. – I dag handler det om å skape opplevelser med design, fortalte Sivertsen under innledningen av messen. Ellers benyttet hun muligheten til å takke både samarbeidspartnere og bidragsytere til en messe preget av åpenhet, farger og design.

Trendekspert
Gjennom inspirerende utstillinger og faglig program tok Oslo Design Fair pulsen på interiør- og designtendensene for 2018 og 2019. Trendekspert Kirsty Kirkpatrick fra det globale trendbyrået WGSN var en av foredragsholderne på messen, og løfter frem individualitet som et viktig nøkkelord fremover.

– Design vil være motivert av selvuttrykk, dristige ytringer og et ønske om å utfordre status quo. I interiører utforskes maksimalismen med personlige og skreddersydde løsninger på
massemarkedsnivå, sier Kirkpatrick. - Parallelt med den individuelle utviklingen feires fellesskapet gjennom en forankring i det lokale, ifølge eksperten. Kvalitet og håndverk bygger på bærekraft og innovasjon, og gode atmosfærer skapes ved hjelp av objekter og omgivelser som formidler følelser gjennom taktile overflater og emosjonell verdi.

– Innenfor design ser vi et voksende behov for å tenke lokalt – gjenopprette det som bringer mennesker sammen og feire verdiene som forener i stedet for å splitte,
sier Kirkpatrick.

Tendensutstilling
Kirkpatricks utsagn får gjenklang i messens tendensutstilling, hvor kurator Kirsten
Visdal har tolket messetemaet Identitet gjennom fire trender hun har tro på fremover: Androgyn, Fortolkninger, Floralsk og Klorofyll.
– Vi har hatt en periode nå med fokus på Norden og Skandinavia, med trygge farger og materialer. Nå begynner vi å fylle på igjen. Vi safer ikke lenger med en grå sofa, vi bruker farger og mønstre. Vi er mer lekne, sier Visdal. Med stylist Per Olav Sølvberg som kreativ partner er tendensene presentert i fire opplevelsessoner.

Androgyn er drapert i en nedtonet og monokrom fargepalett med vakre møbler fra Menu, en av flere samarbeidspartnere i utstillingen.

Fortolkninger fyller hobbyrommet, hvor tekstiler og strikking tar for seg en dragning mot kulturarv og tradisjoner.

Blomster preger spisestuens Floralsktendens, hvor dalende kronblader er like vakre som friske vekster – I fjor gikk alle med blomstrete kjoler. Blomster er nå på vei inn i interiøret
i form av broderier, trykk, plantefarger og dufter, forklarer Visdal.

Klorofyll-tendensen fyller badeværelset med levende vekster, botaniske uttrykk og bærekraftige kvaliteter. Innredet med baderomsmøbler av Norm Architects for Ex.t oppleves badet som et oppholdsrom, og underbygger tendensen om å tenke
nytt rundt tradisjonelle ideer om hvilke funksjoner et rom skal ha.

Oslo Design Fair er Norges største innkjøpsmesse og viktigste møteplass for design- og interiørbransjen. Her møter du skandinaviske og internasjonale utstillere innenfor en rekke kategorier. To ganger i løpet av året har messen besøk av ca. 10 000 fagfolk. Utover å være en innkjøpsmesse skal Oslo Design Fair bli Norges største utstillingsvindu for ny norsk design. Oslo Design Fair er utviklet av Norges Varemesse og messen gjennomføres i Lillestrøm.

 

 
 
 

Recent News

 

Design og trender

Vis alle

  

Leverandørguide

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår